I Like it!!!

Wednesday, June 30, 2010

Kenapa La Aku Saja-saja?

Mana jua kan ku mulakan ah? Erm.. Ehehe.. Bah.. Hari ani.. Nda Nda.. 2 Hari ani lah. 2 Hari ani, sibuk banarku. Kelalahan tah juak. Ehehe.. Tapi bukanlah pasalku kan ngadu pasal hal ani. Yang sebenarnya, aku pun gembira and enjoy saja bila ku mbuat kraja. Ari ani, selesai saja aku sibuk-sibuk di tampat kraja yang lain, baru tah ku mulih semula ke opis dalam opisku. Lalah-lalah mengantuk ku atu, ku sampat jua bergamba. Baru ari ani ku rasmikan banar-banar baju kot kesayanganku yang ku baru dapat ari Ahad minggu lapas. Lamsam habis ku bayar sudah tuk clearance stock dari Singapore. Eheh... Baru puas ati ku walaupun mahal. Ktani meliat Qualitykan. Bah, sambung tah part bergambar atu. Jadi sehari-hari ani lepas settle kol 4:30pm tadi, anilah antara banyak-banyak hasil gambarku yang akan ku persoalkan tapi menunggu kamu semua menjawab saja kalau ku nda tau jawapan. Eheh.. Soalan apa? Bah.. Menjadi tanda tanyaku pulang hari ani. Kenapalah aku saja-saja yang kana lagau jadi penyambut tetamu. Ehehe... Kenapa ah? Asal saja Dato'-Dato' or Datin-Datin datang kah..or artis-artis datang, memang aku saja macam kana kapong walaupun ku nda bertapok. Hahah.. Maluku bah di exposed dapan-dapan pembesar-pembesar di Kuala Lumpur ani. Haha... Mun Sultan Brunei mau ku. Aku sayangkan Brunei walaupun aku nda lahir di Brunei. Adakah orang Brunei sini sayang aku ah? Chewah...sengaja bah tanya soalan macam atu. kambang kali ah.

Bah...Cani, dulu.. Aku ni suka lalu aktif dalam aktiviti yang melibatkan hal-hal keluar dari pejabat. Kira, dapat jua nda terlampau buat kraja yang bertimbun. Sekali liat, nah.. haha.. melakat sampai sekarang orang tau ku suka libatkan diri aktiviti bantu menjayakan apa-apa saja majlis. Tapi, nda pulang ku expect semakin lama tugas-tugasku semakin serius dan ketat. Kira tadi selama ani, aku saja-saja suka join aktiviti tu sebab dapat panohkan pencapaian markah ku nanti. Sekali liat, tu nah... sampaikan dari macam biasa-biasa saja krajaku, jadi luar biasa tah pulang. Maksud? Erm, sebalom ani, aku cuma layan saja aktiviti luar tu nda la sampai berkot-kot kah apakah. Tapi sekarang, semenjak hanya aku terpaksa ganti sorang pegawai ku skajap, makin jadi-jadi pulang dorang suka aku buatkan kraja atu bila ada saja lagi yang melibatkan pakai kot ah... Hehe... Makin tah aku ni jadi super smart tah pulang. Kira kan bertapok, kan idup low profile lah kunun, nda jua ku dapat lari koh. Haha... Adui nah.. Urang sini pulang sudah kiri kanan melagau namaku DeeDee. Haha... Sampaikan dorang nda kelala tah pulang nama sebenarku. habis nama manjaku saja kana lagau. Ehehe.. Apapun, aku nda pernah menolak jua tugas-tugas yang di barikan padaku walaupun membebel damit sikit dalam hati. Tapi, lepas atu, ku bawa sabar saja, fikir positif, baru tah ikhlas seikhlasnya ku usahakan buat kraja atu. Bukan apa ku kadang rasa payah kan menjalankan tugas-tugas luar ani kadang. Aku ada kerja hakiki. Kerja Hakiki pun balom siap sebab atutah barat rasaku kan buat kraja selain hakiki. Namun, bila tani sudah berada dalam kelumpuk yang basar macam ani, lagipun ktani di bayar jua, and bantuan dari ktani pun amat diperlukan, jadi, baik tah ktani jalankan jua tugas atu. Jangan risau pasal hakiki. Sebab ktani memang ada alasan yang kukuh setiap masa. Bukan ktani main-mainkan.

Tapi, bila ku fikirkan balik, haha.. macam nda percaya sajaku. Nda percaya apa? Macam-macam bah di buatku. Haha... padahal kalau orang dangar saja apa krajaku, orang pikir krajaku sanang-sanang saja. No!!.. Sakit banar atiku tu ah mun orang pikir kraja ku atu sanang. I mean, orang yang pikir aku ni hanya makan gaji buta ka sebab kraja ku sanang. And orang yang buduh sumbung tu pulang tarus-menarus describe kraja ku macamana padahal bukan seperti yang dorang perkatakan. Hehe.. Tapi atulah lumrah kehidupan manusia. Selalu cakap kraja orang lain tu lagi sanang dari kaja iak kan. Please lah k. Jangan cakap macam atu. Setiap orang ada bebanannya sendiri. Setiap orang tu pulang nda mampu or kadang nda terpikir kan buat blog macam ani untuk meluah rasa dorang. Kira aku pun, sekarang kira beruntung la dari 1001 manusia yang dapat melepaskan luahan dalam blog ani kepada pembaca yang ingin membaca. Atu pun kalau paham. Mun paham bisai!!! Hahaha... Nasib lah. Ani bukanlah official website ku mok semua orang paham ikut bahasa dorang. Ani bahasa rumahku... Hehe...Yang mana mau ku taip supaya urang yang paham bahasa ani pun paham jua. :)

Cuba kamu liat gigi taringku atu ah.. Adakah sebab gigi taringku atutah aku kana lagau supaya menyambut tetamu? Uh? Haha.. Antah eh.. sepatutnya urang takut kalau meliat taring bah.. Ani makin menjadi-jadi kana suruh aku di dapan mua urang-urang kenamaan. Adui nah... Damit rasaku ah.. Aku hanya semut merah, engkau orang besar.. Aku ni hanya orang kerdil ah.. hehe.. Okay-okay orait. Balom lama ani, baru aku terjumpa orang cakap sesuatu ngan aku yang buat ku tersentak fikir sejenak time mula-mula urang atu cakap ngan aku macam atu. Iak cakap apa? "Ko janganlah merendah diri" Maksudnya tu, janganlah aku terlampau merendah diri gilak. Eheh.. Awu, banar tu jua. Tapi, atu lah.. Aku merandahkan diri tu mungkin sebab kurang confident kali ah. Bah, kompom jawapan kamu confident kan tah dirik kali ah.. Kenapa jua kan Dee ko ni bercakap macam urang Kampung Aing di Brunei.. Haha.. Bah, bah... okay okay.. Erm, awu, memang ku jenis yang merendah diri. Bukanlah ku saja-saja mo cakap basar tu. Hehe.. Bah.. Cuma aku heran saja. Aku salu kana lagau time ku busy-busy. Atu saja main topic ku ari ani. Hehe.. Macam ani, sebenarnya, selama ani, aku hanya mau famous dalam internet saja. Sekadar dalam internet. I mean, kebanyakan orang pun semuanya macam atu jua la. Ada yang indak la kan. Sebab, aku salu terfikir, mesti gambar urang ani nda sama macam rupa iak nyata-nyata. Kadang, gambar urang atu lagi bisai dari nyata-nyata. Sebab edit lah. Kadang tu, kebetulan saja lah nda edit pun bisai. Tapi, atulah. Nda jua dapat lari dari kenyataan sebenar. Hehe... Orang yang dalam gambar atu tetap urang yang sama di dunia nyata. Kan? Hehe..

Pernah terjadinya dulu suatu ketika masa ku kraja dengan Liza di Brunei. Masa atu tampatku nda di bahagian Customer Service lagi. Masa atu, aku dah dipindahkan ke bahagian jualan handphone. Uiii nah, dahla aku ni peminat tegar or peminat setia or fan hard die pada handphone, memang ngam ku kaja sana!!! Haha... Eh, labih-labih pulang ah... Erm, atu, apa tu.. Awu ah... Ada suatu masa tu, aku hanya saja lah letak gambarku di pc tampat kraja. Aku dengan tanganku yang gatal masa atu edit-edit lah. Aku paling rajin edit gambar masa atu walaupun nda cukup spare part (software) di pc tampat kraja atu, tapi ku gunakan sepenuhnya kreativitiku dalam software Paint yang memang sedia ada dalam semua pc ktani di seluruh dunia ani. Sekali tah. Lepas ku edit atu, ku jadikan tah gamba atu jadi wallpaper skrin pc tampat kraja kami. Gambar atu pulang tentang aku dan staf-staf yang wujud betugas dalam kadai atu. Ehehe.. Ani part siuk ku kan crita nik. Aku ni buat la buduh saja mengamas kadai. Sekali, tiba-tiba tu, datang si pundan dari kadai salun suka datang kadai atu kan bejumpa salah sorang staff kami ani. Aku ni lagi jua sibuk macam urang buduh mengamas saja ke hulu ke hilir, mengelap cramin tah, memvakum tah juak, memanjat tangga tah atur lampong tah..macam-macam lah kraja ku atu sebab aku saja kumbang time atu dalam kadai atu. Jadi, tadik.. bercakap tah pundan atu dengan staf kami atu masa atu.. Pengako Sayo kuih karipap ayam goreng lipas melompat bla-bla-bla tah iak kan dengan staf kami atu jua. Dah atu, nampak lah jua aku iak tertunjuk-tunjuk gambar kami di screen pc atu.

Rupa-rupanya, pundan atu berkenan dengan laki-laki dalam gambar atu. Dapatkah kamu nangkap sudah critaku? Haha... Bah, jadi, nampak tah tembelang pundan atu masa atu bila iak bertanya ngan staf kami atu catu.. Ketawa la staf kami ani tadi sebab si pundan atu nda kelala bah siapa dalam gambar atu (sabar saja lah aku..hehe). Sekali, apa lagi si staf kami ani, tertunjuk-tunjuk tah aku yang buat buduh saja ni tadi. Yalah, bukan ku paham bahasa Pilipin durang atu time atu. kalau durang anu aku pun aku awu saja tah kalik nda tau apa-apa. Hahaha... Sekali, dengan penuh matrixnya, aku terpandanglah tunjukan jari telunjuk staf atu yang tertunjuk-tunjuk ke arahku time iak tengah bercerita dengan si Pundan atu. Aku pun dengan muka blur nda paham terberanti tah meneruskan kraja ku atu meliat saja macam muka katun mata nipis nda paham apa-apa (-_-').. Pastu, staf kami atu bagitau lah, "Dee,iak cakap gambarmu ani lawa! Ia nda kelala.Hahah.." Aku pun dengan penoh hapus blur tuk...ketawa saja lah. Eheh.. Ketawa kambing...(padahal dalam ati tu baru terpikir, mua ku ani nda sama meh yang dalam gamba ngan yang nyata?)..ehehe...Sakit ati tu nda la jua.. Cuma dari sana baru tahku tau... Time atu lah jua Pundan tu melafaz perkataan yang aku nda sangka aku dapat jua akhirnya pengiktirafan atu. Tau kah? Perkataan apa? Ehehe..

Photogenic!!! Ehehe.. Thanks Pundan. Hahhahahahahahah...... Paloi jua eh... Lain bunyina ucap thanks atu. Haha.. Bukan ku anu ko ah, aku nda tau namamu bah sebab sumbong gilak time datang kadai. Ko ingat aku ni patung ka bekraja nada perasaan nda kana tagor di kadai? ... Tapi, aku nda nafikan. Memang ku akui lah cakapnya. Sampai lah sekarang. Bah, macam syok sendiri aku kan? Tapi, apa pulang pendapat kamu? Atu saja lah. Memang ku ingau tu. Sampai sekarang. Apa kah maseh lagi gambarku sekarang tu bukanlah aku dunia nyata-nyata? Adakah attitude dalam gambar ku atu lain? Nda sama macam yang realitiku? Kepada yang sudah kenal aku saja lah buat masa ani aku dapat jawapannya. Kira persoalanku adalah, apa yang kamu expect dari gambar-gambarku atu? Adakah sama rasanya sepertimana sekarang orang sentiasa melagau aku jadi penyambut tetamu tu atas sebab rupaku nyata-nyata ani or adakah kamu lagi suka meliat gambar-gambarku daripada meliat aku yang nyata-nyata nda sama? Padahal, aku nda menipu dalam bergambar. Nda menipu yang macamana? Atu pun persoalan juakan? Mun nda, kenapaku mengedit? Memang lah... kalau nda mengedit tu, nda gunalah software atu dicipta. Aku menggunakan sebaik-baiknya lah apa yang ku ada tu. Tapi, bukanlah ktani ni mengubah mua bujur jadi Petak ka kan..Walaupun memang ada software macam atu dah pun... Tapi, kalau ku mengedit, aku nda perlu banyak tools. Atu saja. Hehe.. Dan untuk terus kekal dalam dunia internet ni, mestilah pandai edit-edit gambar supaya dunia internet ktani menarik untuk orang lain dan diri sendiri. Namun, dunia hanya sementara, jangan la suka gilak edit sampaikan nada gambar asal ktani. Supaya ktani sentiasa sadar ketaksempurnaan ktani atu. Sentiasalah bersyukur. Ehehe...Bah, siapa yang minat ngan gambar ku atu, masuk tah meminang gambar atu saja.. Sanang saja bah... Ehehhe..gurau saja k.

Walaupun bercakap pasal dunia edit, dunia yang nyata ani juak jangan tah ktani semua lalai untuk mengekalkan keseimbangannya k. Ehehe... Bah.. Jumpa lagi k... InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers