I Like it!!!

Thursday, November 11, 2010

Network Coverage


Salam semua. Hehe… buat per tuuuu? Huhu… Oh ya… Just nak meluah jer kat sini. Hari ni nak meluah pasal Network Coverage!


Anda tahu signal? Haha… handphone! Semua orang kalau nak membeli line tepon, mesti nak line yang kuat lah, dapat jelas suara laaaa, dapat call dari kampong laaaa… Yang utama tu kuat signal lah! Selain dari Call dan SMS. Kan!

Jadi, berkenaan dengan signal tu… Entah start bila tapi aku perasan sejak dua menjak terbaru nih terutamanya bulan November ni laa, aku punya henpon line DiGi sot. Kenapa? Ni haaa, time sebelum-sebelum ni, aku rasa ok saja baaa… Boleh sms dan call dan berpesbuk lagi tuu guna Henpon DiGiku. Tapi, tiba-tiba saja sekarang, asal saja masok dalam bilik opis kitorang yang terpencil tu kan, kompom “Error in Connection” henponku paparkan di skrin terangnya tuu~ Hmmmm…

Kira baru-baru lah ni. Sebenarnya aku risau, kalau ada panggilan penting ka masuk, sedang aku mo kol keluar pun tak dapat. Haiya….

Namun begitu, risau kecil ku ni aku tak endah sangat lah sehinggalah hari ni, baru aku ada bengang sedikit saja. Kamu semua tau atau ada pernah guna Maybank2u? Aku selalu guna tuu.. untuk bayar bil, transfer, beli top up dan macam2 lah… Jadi, al-kisahnya today, aku pagi-pagi lagi tadi aku online sekejap untuk urusan penting mak cik dan kawan mak cik ku perlukan bantuan.


Bantuan untuk meminta aku membeli tiket kapal terbang dari Miri to KL. Memandangkan sangat lah mudah saja bagiku urusan tuu kerna sudah terbiasa, aku pun seperti biasa lah, online www.airasia.com.my tu, terus tempah 2 tiket dan meneruskan prosedur bayaran. Part bayaran ni larrr aku tersekat di situ sikit!

Setiap kali kalau kita mo bayar guna Maybank2u, untuk pengesahan bayaran tu kita perlukan Tac Number dari Maybank yang akan di hantar pada telefon bimbit kita selepas kita Tac Request kan? Jadi, itulah ku geram tadi. Aku lupa yang line dalam bilik opis kami yang terpencil tu untuk DiGiku saja akan tiada. Itulah pending lama ku tunggu mesej dari Maybank bagi aku tac number tu… Rupa-rupanya kan, line tak boley blaaahhhh…

Hmmm… nak buat macamana kan…opisku dah macam crita Panic Room saja. Teda line… hmmm… rasa macam pakai henpon menan saja plak kan? Bagus lagi ku pakai tepon menan mungkin.

Langkah penyelesaian masalah ku ni tadi ialah, aku pun keluar dari Panic Room ni tadi dan menuju opisku yang berada di aras sebelah Timur plak. Sana emangnya ada aja sih line. Kuat gitu dong! [banyak jua opis si DeeDee ni?] So, akhirnya aku ponn memulakan prosedur yang sama dan mengulangilah semua cara tuu dan dipendekkan cerita, Berjaya la jugak aku khatam bayar tiket tuu… Hmm…


Itulah cerita hari ni yang aku nak cerita kat member lain di opis, tapi cakap ponn dorang suroh ku tukar line plak. Haha… Dei~ ingat senangka aku mo maintain number. Tapi, kira bernasib baik juga lah aku ada 2nd number Maxisku. At least, people who are trying to call me at my DiGi can’t access bleh la terus ter-Divert ke Maxisku sudaa yang ku sudaa setkan. Tapi, tu jer la, kalau dah te-Divert tu, kredit DiGi aku ponnn tertolak sekali.

Itu kira bagus sebab kol dapat beralih. Mesej? Uiiii nahhhh… Tergendala lah SMS kalau ku mo jawab. Hehe… Mau-mau ku jawab SMS tu selepas saja keluar dari opis tuh… Barulah dapat. Kan!

Tapi, mula-mula tu kan, ku sangka henpon ku ni rosak ba. Dei~ seumur hidupku pakai henpon! Aku penCermat ba jaga barang! [bukan mau memuji diri sendiri J kawan-kawanku pun tau macamana ku jaga Gadget] Belum jugak sampai sampai setahun Nokia5130c-2 XpressMusic ku ni ku pakai. Takkan dah rosak~ sampai kan aku sanggup format sendiri henpon nih mencari punca kerosakan samada henpon rosak. TApi tu arrr… setelah pelbagai test dan kajianku semula terhadap henponku [based on my experience work di Brunei jugala suatu masa dulu], aku mendapat keputusan, henpon, No Problemo’s! So, aku assume DiGi tengah mengUpgrade Update ka linenya.. Rupa-rupanya tau sudaaa ku… Punca bilik tuuuuu penyebabnya… Apapun… Sudahku tahu puncanya senang lah… hehe…


Mesej lain juga inginku sampaikan ni ialah, bila kita ada masalah, janganlah asyik nak menyelesaikan saja masalah tu tapi tidak melihat pada punca masalah tuu. Ada yang lebih teruk daripada tu, men“Delete” masalah macam pura-pura tidak tahu atau biar macam tu saja tergantung tanpa cara mengatasinya. Hehe…

So, moral of the Blog DeeDee ni ialah, ada masalah saja, cari punca terlebih dahulu, baru mudah untuk ikut flow mengatasi masalah berlaku lagi dan mengetahui jalan penyelesaiannya. Ting!

Tapi, jangan kau Herrannn!! Memang aku bercadang mo tukar lagi henpon, insyaAllah tahun depan! Habit ku tuuuu~

Hehe… so, oklah, renung-renungkanlah dan jangan kuat termenung~ Tata… See you again!

FoFo… Ting!



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers