I Like it!!!

Friday, March 18, 2011

Melihat kamu kepayahan dalam cubaan untuk meneruskan hidup membuatkan aku tersentuh...

Menoleh dan menumpukan sepenuh perhatian berita yang disampaikan oleh para pembaca berita di Tv3 sebentar tadi. Berita jam 8pm. Walaupun berita yang sama untuk beberapa hari ni, tidak berhenti ingin tahu tentang perkembangan dan usaha menyelamatkan mangsa-mangsa Tsunami di Jepun. Terbaru, video hari ni melihatkan mangsa sesama mangsa Tsunami membantu mangsa yang lain dari lemas dan dihanyutkan arus banjir Tsunami yang deras itu membuatkan aku tersentuh melihat.

Betapa sengsaranya mereka cuba sedaya upaya untuk melepaskan diri daripada menjadi mangsa yang tidak diberikan bantuan sehinggalah rakaman video terbaru tadi di berita memberikan sinar kehidupan semula kepada wanita yang menangis tidak menyangka akan hidup lagi setelah dibantu. Belum pun si wanita tu menangis, air mataku jatuh berlinang perlahan terlebih dahulu melihatkan situasinya terbiar di atas bumbung sebuah kereta. Setelah dibantu oleh salah seorang mangsa juga yang selamat di tingkat tertinggi, membuatkan aku terasa bersyukur yang teramat sangat. Terharu. Subahanallah... Ya Allah, bantulah hamba-hambaMu yang menjadi mangsa kejadian Tsunami di Jepun itu agar selamat dan semoga kejadian ini semua menjadi iktibar dan pengajaran buat kita semua yang masih selamat di Malaysia dan negara-negara lain.

Cukupkah keperluan mereka? InsyaAllah... bantuan masih lagi berterusan. Kita yang mampu ni semua, beringat-ingatlah juga untuk menghulurkan bantuan kepada saudara/rakan Jepun kita di sana. Baik buruk mereka sekalipun, tetap juga manusia seperti kita yang tak lari dari rasa kehilangan dan kesedihan. Masa ni masa mereka. Ada banyak alternatif dan cara untuk kita di Malaysia menghulurkan bantuan. Dari cara sms, transfer from bank online, cek dan lain-lain lagi. Untuk mengelakkan dari rasa ditipu, baik pastikan iklan siaran komersial adalah dari semasa ke semasa samada melalui akhbar atau dari siaran televisyen. Yang penting, niat tuu. Okayyy...

Wow! Change topic! Today saja dah 18 hb March. Anda terasa? Aku tak terasa pun dah nak dekat pulak masa untuk aku pulang ke Miri. Lately sibuk menumpukan perhatian sepenuhnya menyiapkan kerja. Masih belum siap lagi tuu. Next week jer lagi tempoh aku kena habiskan kesemuanya! untuk bulan March ni. Esok sabtu, rehat. Tapi, ahad ni aku bertugas. Well, walaupun sepatutnya kalau aku bertugas pada hari ahad, ambil off wajib isnin ni, aku tukar ke hari isnin 28 March. Biar tak jugak habis cuti aku. Kena berjimat-cermat cuti ni. Raya lama lagi. Huhu... Sebelum nak balik tuu, harus aku tunaikan impianku terlebih dahulu. Kalau ikut perhitungan jari, 6 hari lagi bakal tercapai.

Memiliki sebuah kamera Sony Tx9 yang ku idam-idamkan tuu. Walaupun digital biasa, qualitynya saja DSLR. I love photograph! Inilah masanya. Setelah tercapai saja nanti kamera digital ni, barulah aku mau beli kamera DSLR pulak. Huhu... Jinak-jinakkanlah diri anda. Janji ada minat. Jangan tanya pasal bajet. Tanya pada diri, anda rasa perlu ka tidak perlu? :D Adakalanya kita ingin tunjukkan bagaimana rasanya kegembiraan yang kita rasa tu ketika berada pada satu-satu environment. Tapi, nak menunjukkannya dengan cara tersendiri memerlukan daya kreativiti yang tinggi. Walaupun sebenarnya, kreatif itu hanyalah simple saja. Kreatif tidak memerlukan kerumitan. Kreatif perlukan imaginasi, warna, unik, makna yang mudah di fahami dan di terima pakai oleh semua golongan dan peringkat. Setiap kali aku ambil gambar, most of da picture tu kebanyakannya candid dan seumpama menangkap gambar untuk majalah. More about picture, InsyaAllah, April. Nantikan.

Bulan ni, maybe next time aku blogging pada hari aku sampai di Miri. Belum tahu lagi bila ada masa ni. Yang penting buat masa sekarang, siapkan kerja, apply cuti, beli kamera dan souvenir untuk saudara-mara dan rakan-rakan yangku sayang. Dah berminggu aku buat window shopping untuk di target. InsyaAllah, next week lamsam angkut. Ni pun tengah bengong nak memikirkan supaya labu sayung dan periuk tanah liat aku tak pecah bila di bawa terbang ke Miri. Haha... hari tu kerana minatkan barangan tanah liat dan keunikan labu sayung, sanggup tawar-menawar harga pada Hari Kraf Kebangsaan 2011 di Jalan Conlay. Aku dan John keluar dari HKK tu mengalahkan perempuan menggendong keluar kiri kanan tangan penuh dengan barang. Haha... Kelakar masa tu. Dahla hari hujan. Hantam saja~ DeeDee bah ni! Siapa nda kenal!?? [Poyo] Haha...
XoXo
◕‿◕

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers