I Like it!!!

Saturday, March 5, 2011

Body Language

Semalam, aku bengang. Bengang dengan sikap dan perangai John (bukan nama sebenar). Pada tengahari tu, Big Boss tengah cari John. Aku dengan selurus bendulnya berusaha mencarinya dengan menelefon opis tempat lain lagi. Di maklumkan, dia tiada. Okay, fine. Aku cari guna phone. I mean, call. Aku call dua kali, tiada yang mengangkat handphone. Dalam pada masa yang sama juga, Big Boss cakap, takper. Big Boss mintak aku ganti John saja tolong angkatkan pc di keretanya. Aku okay saja, dan turun ke bawah. Dalam pada masa yang sama juga aku terlupa ambil troli dan naik semula mengambil troli. Gerak hatiku begitu kuat memberitahu John ada. Sempatku sms padanya Bos perlukan bantuannya. Tak jugak John reply. Tak percaya aku dia takda kredit sebab pakai line bill. Okeh... takper, aku assume saja John dah keluar ke KLCC for Jumaat Prayer [sedapkan hati]. Naik saja ku semula, aku terserempak John di pintu lif. Menyirap darah aku dia buat tak tau. Aku lalu begitu saja sambil menyorong troli sampai ke bilik Big Boss. Pada masa yang sama juga, John turut ikut ku semula dari belakang.

Selesai aku meletakkan troli di depan meja John. Aku bergegas bersiap nak ke Surau Jawa (seluas masjid jugak walaupun namanya surau) untuk Jumaat Prayer. John sedar akan sikapku lantas bertanya, "Dee, ada sesiapa buat kau tersinggung or salah hati ker? Ko okay ker?". Aku buat tak tau sebab aku malas mo gaduh saja ngan si John depan Bang Mawas (bukan nama sebenar). Aku cakap tiada. Aku bukannya mo jatuhkan maruah si John tu depan-depan orang kalau aku cakap dia sebenarnya yang buat aku 1001 bengang! Then, John dengan selambanya berlalu keluar dari bilik opis. Aku tarik nafas panjang-panjang, dan keluar juga untuk menunaikan kewajipan terlebih dahulu daripada mengganas macam Godzilla kat opis. Haha. Sabar saja lah aku... Rasa tak nak aku cerita dalam ni, tapi aku nak cerita gak, dah Kisah Hidupku DeeDeeiDarus. Mungkin, tak semua. Tapi ada.

Pulang dari Jumaat prayer tuu, hatiku tenang. Tapi, tetap terkilan dengan John. Sampai ke petang aku fokus buat kerja saja. Sepatah tanya John, sepatahku jawab. Tapi, serius aku tak dapat senyum dengannya seperti biasa aku bertegur sapa dengan sesiapa pun. Berat untuk senyum. Menoleh pun tak nak. Geram sangat ker aku? Ya, aku geram sampai aku pulang ke rumah. Malam tadi juga setelah lama ku bersabar dan tangan ni meronta lah jugak nak sms bagitau jawapan kepada soalannya tengahari tu, tak jugak aku sms sebab aku rasa baik aku cakap depan-depan bila sesuai. Sabar punya sabar, SMS pun aku terima. "Dd kalau aku ada buat kau marah aku minta maaf"... Terharu aku, body language ku di perasan oleh John. Lantas aku memaafkannya [sedangkan nabi ampunkan umat~]. Kemudian John pun bertanya apa silapnya untuk diperbaiki dan akhirnya ku ceritakan juga termasuk luahan sepi bin sunyi aku sejak ketiadaan arwah ketika ku bekerja. Bang Mawas pula Big Boss lagi percayakan John untuk disuruh dari menyuruh Bang Mawas.

Double maaf lagi John kat aku pasal kelakuannya selama ni tak disedari. Syukur John mengerti sebab aku pun bukan suka kalau berterusan macam ni. Sebenarnya, DeeDee tak kisah pun pasal arahan Big Boss tu. Yang DeeDee kisahkan, John tak selalu berada di tempat opis berdekatan aku dan Big Boss ni padahal memang tempatnya di sini. Tapi, John jugak ada membantu kerja-kerja Kak Blossom (bukan nama sebenar), jadi aku faham kalau jarang ada di sini sebab alasan tu. Lain tu aku tak kisah, tapi, John ada dua ka tiga handphone, takkan lar satu pun tak bawak bila sesiapa mencarik. Dahla aku sorang-sorang saja buat kerja dan tiada teman berbicara seperti aku dan arwah Kak Nana. Tension rasanya aku bekerja tak berbual. Aku bekerja mulut berbual kerja jalan tak macam orang lain. Lama sangat dah John. Semoga kau berubah lepas aku bantu perbetulkan. Bang Mawas pulak ada lar dalam bilik tuu, tapi asyik sibuk jaga tepi kain orang sampaikan aku tak tahu pun pasal hal-hal gosip entah apa-apa tuu. Pedulik aku cerita orang lain, bukannya bagi aku duit pun :P Itulah aku malas~

Bagaimanapun, aku dan John okay sudah. Happy semula kawan sebab mengaku akan kesalahan. Good! Alhamdulillah. Then, boleh sudah aku mau share pasal diet? Haha... Adaku terbaca artikel dalam majalah Maskulin lately. Rahsia Sukses Berdiet. Nak tau tak? Jom. Antara word yang telah DeeDee highlightkan~

Perkara perlu dihindari - Sekiranya penurunan berat badan anda cenderung cepat dan mudah, jangan ingat cara diet anda itu betul. Agar tidak berlakunya kesilapan, lebih baik anda ketahui kesilapan yang selalu dilakukan ketika berdiet.

1 - BERLAPAR : Makan banyak boleh menambah berat badan. Jadi ramai yang berusaha menahan lapar malah ada yang tidak makan. Sebenarnya cara ini salah, apabila anda berlapar, ia akan menurunkan metabolisme tubuh yang akhirnya melambatkan pembakaran lemak. Tenaga tubuh akan berkurang. Anda akan berasa lemah dan keletihan apabila melakukan aktiviti harian. Rasa lapar adalah salah satu petanda bahawa perut anda kosong dan gula dalam darah juga kurang. Sedangkan perut yang terisi dan gula sangat diperlukan otak. Mungkin anda pernah mengalami masalah pening kepala apabila perut kosong bukan? Masalah ini juga akan terjadi kepada mereka yang hanya makan sekali atau dua kali sehari. Jadi anda perlu makan 5 hingga 6 kali sehari ; 3 kali makan normal dan 3 kali hanya makan ringan agar metabolisme tetap tinggi dalam tubuh.

2 - TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI : Sengaja tidak mengambilnya, tidak sempat mengambilnya atau tidak biasa mengambilnya walau apa sahaja alasannya, ramai daripada kita elak mengambil sarapan pagi. Sarapan adalah waktu makan paling penting untuk tubuh. Setelah tidur malam 8 jam tanpa mengisi nutrisi, tubuh sangat memerlukan nutrisi yang boleh diperolehi ketika makan sarapan pagi. Ia untuk mengembalikan tenaga untuk tubuh badan.

3 - TIDAK MAKAN MALAM : Memang ketika tidur, kita tidak memerlukan kalori dalam jumlah yang banyak, apatah lagi karbohidrat dalam kadar tinggi. Tetapi kita memerlukan banyak protein kerana ketika tidur, hormon pertumbuhan akan digunakan untuk membaiki semula sel-sel tubuh yang rosak. Oleh itu, pastikan pengambilan protein mencukupi. Ambillah protein kira-kira 2 hingga 3 jam sebelum tidur & karbohidrat 4 jam sebelum tidur. Disarankan minum susu atau air kosong sebelum tidur untuk penyerapan protein yang lebih lambat.

Setakat ini, selamat mencuba kepada teman-teman yang berdiet di luar sana :) Jangan lupa, tingkatkan prestasi, kurangkan kontroversi. Orait!!! Aja-aja! Fighting!!!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers