I Like it!!!

Sunday, January 29, 2012

Thank you for the moments I remember with a smile and tears in my eyes.

Assalammualaikum semua pembaca tegar ku :) Buat apa tu? Hari ni dah Ahad dah. 2 hari lagi habislah Januari ni. Last entri blog DeeDee mengenai Tahun Baru Cina dan cuti panjang kan. Alhamdulillah, sepanjang bercuti tu, DeeDee tidak berada di Kuala Lumpur. Hari Jumaat 20 hb Januari tu DeeDee bertolak dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang bersama-sama 2 orang adik-beradik angkat Facebook. Perjalanan yang panjang dan jauh. Agak penat tapi menyeronokkan. Pasal? DeeDee bergolek-golek kat tempat duduk belakang. Hahahaha... Tidur bangun tidur bangun. Hari pun hujan ketika itu. Kejap hujan kejap tak. Sampai-sampai jer dah pukul 4am. Terus tidur jer pastu. Bilik sejuk. Best! Tiom Tiom~

Bangun pagi sabtu tu, mama dah sediakan sarapan. DeeDee pulak tak sabar nak ke sawah padi tu nak upload gamba Good Morning kunun... Hahaha... Fun and Enjoy. Sabtu tu adik dan DeeDee bersiap nak pergi kenduri kahwin kawannya. Lalu lah Balik Pulau dan melintasi Jambatan Pulau Pinang. Besar jugak Pulau Pinang ni kalau nak ronda. Ada saja tempat di sekeliling kalau tengok. Balik daripada wedding tu pun terserempak rumah kelahiran Tan Sri P. Ramlee. Sangat menarik ya. Cuma kami agak terlewat 1 jam untuk mengunjungi tempatnya kerana di buka sehingga pukul 5:30pm sahaja. Nevermind, next time ada lagi :)

Setelah lama ku berfikir panjang di dalam kereta kekadang, aku teringin pulak nak ambik lesen memandu kereta. Lesen sedia ada sekarang cuma lah lesen memandu motorsikal. Ada pun lesen memandu motorsikal ni, aku tak pulak memandu motorsikal di Kuala Lumpur ni. Geli ah... tengok banyak motor suka mencelah-celah gaya ala-ala Mat Rempit nih... dah lah peratusan yang menunggang motorsikal di sini kompom mati kalau eksiden. Haha... Bukanlah pasal nak mengelak kematian kan, cuma, memang tak bley ah nak tunggang moto kat sini, lain lah dalam kampung-kampung jer ker... InsyaAllah, sebelum aku pindah semula ke Sarawak, at least aku ada lesen memandu kereta. Aku nak belajar di KL lah. Dengar cerita lagi murah kot. Tapi start Mac tahun ni akan dinaikkan pulak harga. Lagipun adik aku yang sorang tu JPJ dia cakap buley Murah kalau ajak dia. [still kumpul bajet].

Sepanjang 4 hari di Kepala Batas, Pulau Pinang, terdapat banyak perkara yang betul-betul memadatkan masaku dan aku sangat bersyukur masaku tidak di sia-siakan. Ada saja pelajaran ku di sana dan perkara yang mahu dilakukan. Antara pesanan yang aku tak bley lupakan , pesanan daripada Tok Nek, "Dugaan tu Tuhan beri kat kita pasal kita terlupa kat Dia Lar tu", Mama, "Ni ikhlas ker tak ni?", Mak Teh, "Sarapan pagi tu penting sebab kita dah tidur seharian, bila bangun tu kita nak bagi usus kita aktif dan tidak rosak, jadi kita kena sarapan. Sekurang-kurangnya 2 biji kurma dan segelas teh 'O' suam atau panas". Antara 3 pesanan ni saja pun dah cukup banyak untuk ku pelajari dan amalkan. Thanks :) Nanti datang lagi nak dengar jugak... Pesanan yang diberi agak spontan tanpa mereka sedari juga, tapi cukup banyak bererti buatku si penghayat kisah orang lain.

Balik dari Pulau Pinang, haruslah begitu banyak pakaian untuk ku basuh. Hahahha... 3 hari punya pakaian aku kena basuh. Pakaian semasa dan pakaian yang sudah aku pakai semasa di Pulau Pinang. Agak *fenat, tapi sangat berbaloi ya percutian ku di sana. Aku sempat makan Pasembur @ Pasembuq. Kira rojak lah jugak. Cuma rojak dorang ni lebih banyak campurannya seperti campuran yang ada dalam stimbot :) Sangat sedap ya. Haruslah licin pinggan. Nanti nak cuba rasa nasi Kandar Penang pulak. Kari dorang lagi belom rasa. Huhuhuhu... Rupa-rupanya masa aku balik dari Penang tu, nak basuh pakaian cukup untuk 1 baldi jer ku basuh sebab pencuci pakaian aku habis. Agak tertangguh lah membasuh pakaian. Semalam dan hari ni baru nak habis pakaian yang di basuh.

Setelah 4 hari bercuti tu, entahlah, agaknya kebiasaan sudah bagiku. Setiap kali balik dari perjalanan jauh ker, mesti aku rasa macam demam-demam. Mungkin kerana faktor kita datang dari tempat bersih, bila datang ke tempat kotor semula, kita sakit lah. Faham tak? Maksudnya, Kuala Lumpur ni begitu banyak ya kadar pencemaran nya terutamanya air yang kurang bersih dan udara nya penuh dengan karbon monoksida dan sulfur dioksida. Sebab tu lah bila balik Penang jer segar-bugar. Mandi air pun rasa bersih sangat-sangat jika dibandingkan mandi di bandar Kuala Lumpur yang urgghhh, agak macam kotor ya... Sebab tu masa dah balik ke Kuala Lumpur, hari pertama kerja Rabu, bila bangun tidur tu rasa macam demam-demam jer. Tak pedulik, ingatkan letih jer.

Hari kedua bekerja dari 3 hari tu, barulah aku agak terasa demam tu, bersin sampai 3 kali, bila buang kahak jer keluar campuran darah, keluarkan hingus jer pun ada campuran darah lagi. Sah-sah aku demam dah kot. Aku ni agak pelik, demam pun aku tak perasan. Bila di tempat kerja, sambil-sambil buat kerja tu, boleh kan aku rest jap tertidur dengan buku-buku disekeliling meja aku tuh. Bos lalu pun aku tak perasan. Tiba-tiba hari Jumaat hari ketiga bekerja, aku bangun pagi terlajak tak dengar 2 bijik alarm clock aku bebunyik. Aku capai henpon terus sms kat member Opis aku E. L (Emergency Leave). Memang tak berdaya nak turun kerja dah. Badan tak bleh angkat. Untuk sehingga pukul 10am baru dapat bangkit. Siap-siap jer lepas solat Jumaat, aku bersiap dan terus naik teksi ke Hospital Kuala Lumpur. Blood Test dan Doktor memberikan preskripsi dan aku di suruh datang lagi keesokan harinya untuk buat Repeat Blood Test. Pasal apa? Incase aku kena Denggi Beb! Adoi naaaaaa... Risau dah pasal Denggi nih. Di Kuala Lumpur saja punya cerita memang bersepah kes Demam Dengggi tau. Walaupun area rumah sewa aku ni almost everyday ada buat semburan mencegah nyamuk tu tak kisah subuh ker, petang ker pagi ker... memang ada saja semburan dalam setiap minggu kedengaran, tapi, still nyamuk makin banyak membiak berleluasa. Bagaimanapun, semalam selepas blood test dijalankan, lega apabila Doktor memberitahuku, aku clean daripada masalah Denggi. Alhamdulillah.

Okeh, setakat tu jer bulan ni punya entri. February harus kita berjumpa tau! InsyaAllah. February ni pun awal-awal bulan dah cuti panjang macam cuti minggu lepas ketika DeeDee bercuti ke Pulau Pinang. Bulan February ni agak special sikit bagi DeeDee sebab DeeDee sedang menantikan kedatangan adik-beradik angkat lain dan kengkawan dari Miri. Dorang semua nak jenguk DeeDee di Kuala Lumpur dan mintak bawak berjalan-jalan di sekitar KL. InsyaAllah sempat. DeeDee pun akan apply cuti nanti eek :) Rindu mereka jugak :)
Okeh. GTG... Mua mua mua Tiom~Tiom~




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers