I Like it!!!

Tuesday, January 17, 2012

Sometimes on the way to the DREAM you get lost and find a better one

Gong Xi Fa Cai soon. Tahun 2012 ni, Chinese New Yearku, aku akan berada di Pulau Pinang bersama keluarga angkatku yang ku sayang. Ingat lagi ker keluarga angkatku? Hehe, related la dengan adik-adik di facebook ku. Pulau Pinang tu di mana Dee? Di area Kepala Batas. Cuti kali ni ada 4 hari. Panjang tu, nak balik Seremban, sepupu pun dah takder sound-sound. Segan *fulak aku nak balik. Tapi, aku kenang jugak kat anak-anak sepupu 3 orang tu yang ku rindui. Sangat rindu nak masakkan makanan untuk dorang. Ermmm... Nevermind, suatu hari nanti, aku akan datang lagi. Pasti. InsyaAllah. Jumaat ni malam akan berangkat pergi bersama-sama adik yang berada di KL. Adik yang sorang lagi dah balik Sarawak celebrate CNY di sana :)

Haruslah aku menaip lagi bulan ni memandangkan pejam celik mata tengok kalendar dah tengah-tengah bulan. Amboi... tak hingat. Tau-tau nanti dah tukar bulan. Apa perkembangan terkini tentangku bulan ni? Amacam dengan rumah sewa? Dah ada penyewa baru? Wanzy dan Pojie dah selamat pindah? Hehehe... Last minit pun, dapat juga aku penyewa baru yang menggantikan tempat kosong di bilik satu lagi. Itupun dengan bantuan adik kesayangan aku tuh. Penyewa baru ni rakan setugasnya yang baru masuk juga pada hari bekerja di opisnya. Malam harinya datang ke rumah sewa ni dan mengangkut habis semua barangnya dari rumah lama di tempat lain. Syukurlah pada malam penyewa baru tu pindah sekaligus dia membayar duit sewa. Keesokan harinya, terus aku bank in duit sewaku dan dia ke akaun Maybank tuan rumah sewa. Selesai.

Pojie dan Wanzy pula? Mereka berdua dah selamat pindah juga and masing-masing officially ada kenderaan sendiri dah. Happy for them anyway. Sempat aku merasa menaiki motor baru Pojie 2 minggu lepas. Masa tu aku nak pergi potong rambut kat Maju Junction Mall(my faveret Hair Saloon), kebetulan Pojie datang ke rumah hendak mengemas barang-barangnya lagi yang belum habis pindah sepenuhnya. Masa tu lah Pojie offer bantuan hantarkan aku. Alhamdulillah, penat lelahku menuju ke LRT dikurangkan. Thanks Pojie! Hehehe... Wanzy punya keta baru? Hohohohoho... tak sempat rasa lagi. InsyaAllah next time. Lagipun Wanzy masih ada lagi di Kuala Lumpur. Kuala Lumpur ni kecik jer sebenarnya. Cuma kesesakan, jalan yang bersimpang siur dan fly over sana-sini tu yang buat bengong tak tau jalan mana nak pergi dulu. Silap jalan bley terbabas sesat jauh... Hahha... yang dah biasa saja okay.

Semenjak Pojie dan Wanzy pindah, aku membeli 4 barang menan yang paling penting dalam rumah ni. Barang menan tu merupakan sebahagian keperluan dan kehendak yang bila-bila memang perlu kalau sudah duduk bujang nih. Yang pertama aku beli, cerek air panas dan seterika. Penting tu kalau nak buat air suam ka, milo panas ka, teh panas, kopi panas ka~ Hehehe... Seterika tu pulak lagi lah perlu sebab orang bekerja macam aku nih, haruslah seterika pakaian walaupun aku ni pemalas mo seterika pakaian. Tapi aku utamakan baju opis lah yang rasmi yang mudah renyuk. Yang tak renyuk walaupun dah basuh, kirim salam, aku tak seterika pun. Huhuhuhu. Lepas tu, baru aku dapat beli jugak kipas meja dan juga periuk nasi elektrik. Memang sangat penting ya kipas tu pasal rumah ni sangat-sangat bahang. Tingkat atas sekali lah katakan. Kipas kepala besar, badannya kecik. Hehehehe... Periuk nasik tu pulak memang penting agar memudahkan kerja-kerja memasak aku dan jimat masa. Periuk nasi dan Cerek air takda pun takpa, tapi buang masa kalau manual masak. Di sini, masa itu macam Emas! Bernilai dan berharga.

Syukurlah Alhamdulillah aku mampu terbeli kesemua keperluan tu walaupun dengan ketiadaan Pojie dan Wanzy sudah. Itu semua berkat juga hasil aku menyimpan dalam ASB. Aku ada buat pelaburan ASB, dan Dividen Januari yang baru keluar tu memang sangat membantu aku menampung mana yang ku perlu. Janji keperluan aku cukup dan kehendak aku agak dicatu sikit. Hehe... Di catu? Maksud? Semenjak Januari ni, aku sudah mulai mengikat perut tapi tidaklah seketat masa selepas aku kena rompak tu dulu. Sungguh aku kurangkan makan bulan ni, still lagi dapat menikmati makanan yang aku mahu. Alang-alang diet jer. Janji ada makan dari takda langsung. Aku kena biasakan diri susah di tempat orang ni kerana aku yakin, sabar banyak membantu kita menghadapi masalah yang sama dengan mudah. InsyaAllah.

Walaupun Pojie dan Wanzy sudah pindah, banyak lagi yang aku perlu fikirkan. Maksudku, hendak di bayar. Banyaknya tanggungan sudah. Sekarang ni aku tabahkan sajalah tengok payslip setiap bulan asyik kena potong saja gaji. Pasal admin silap kira aritu dan aku lambat gtau jugak. Aku manalah pandai kira, tapi musykil jugak caner bleh jadik banyak tahun lepas. Apapun, selesai lah tu nanti March. InsyaAllah. Barang yang kena curik lagi belum habis ganti. Aigooo... Bertindih-tindih guna duit bulan ni... aku rasa selesai guna duit ni dalam April nanti. Harapkan gaji aku nak bayar semua tanggungan aku tu, adoi, bangkrap. Bleh tahap makan pasir saja. Ermmm, sabar, yang penting, tanggungjawab mesti dibayar terlebih dahulu. Aku meramalkan sehingga late Disember tahun ni kewanganku baru stabil. InsyaAllah. Sabar Dee... orang yang tak faham situasi aku memang tak merasa, tapi please lah jangan ada lagi rancangan yang menyebabkan aku terpaksa lagi carik penyelesaian segera yang melibatkan kewangan.

Macam semalam, aku dah menarik diri dari terlibat masuk Family Day tempat kerja aku yang bakal diadakan June nanti. Hati nak pergi, tapi tak mampu nak bayar punya pasal walaupun ansuran 5 kali, aku terpaksa berat hati menolak saja untuk join. Sewa pun dah meningkat sekarang sebab duduk berdua. Itulah, masalah kewangan memang kita tak duga. Aku risau sekarang aku takder duit kecemasan saja. Asyik membayar saja, tak sempat menyimpan. Aigoo... Sungguh aku ditimpa masalah kewangan lately, tidur malamku nyenyak juga sehingga bermimpi macam-macam yang melucukan almost setiap hari. Pagi tadi aku terbangun aku tersentap kenapa aku mimpi kawen lagi. Hari tu masa tukar tahun 2012 pun aku mimpi jugak kawen. Mimpi kawen lah, beli tv lah, mimpi bergambar dengan kamera canggih lah di tepi pantai... Ewah... macam-macam saja lah aku mimpi... Hahaha... Adoi... senyum sajalah aku bangun pagi pikirkan... Mainan tidur saja tu kan?

Realiti? Hari ni aku tetiba terasa sayu dan sedikit sebak bila teringat. Dahulu, mula-mula aku belajar untuk berenang, aku di ajar di tepi pantai Kampung Pulau Melayu, Miri. Setelah air sampai ke paras dada, aku cuba untuk mengapungkan diri seperti yang diajar. Entah macamana lahkan, ombak dari belakang menghempasku dan aku tiba-tiba terjatuh ke dalam laut dan tanganku terkapai-kapai meminta tolong untuk ditarik. Saatku memerlukan pertolongan, tanganku ditarik dengan pantas dan aku terapung semula di dasar air laut dan melihat wajah ayah yang menyelamatkan aku. Terharu. Ayahku sentiasa berada di situ. Jauh di sudut hatiku hari ni, benakku cuba menerangkan padaku, ayahku sayangkan aku. Sayang seorang ayah tu ekspresinya tidaklah sesama ibu kita... Ibu tunjukkan sayang, nampak, ayah tunjukkan sayangnya dengan caranya tersendiri. Ego seseorang lelaki bisa jatuh bila orang yang disayanginya jatuh atau tiada lagi. I Love U Dad. Memori kita bersama.

Cukuplah setakat ini hari ni. Impianku ada, tapi mungkin terpaksa ku tangguhkan demi memuaskan hati orang lain terlebih dahulu. Maksudku, tanggungjawab. Lu tanggung, Lu jawabla! Haha... Sabar saja dulu. Aku taknak kalau tanggungjawabku terabai, aku dengan selfishnya memenuhi impianku. Aku sendiri pun akan merasa kurang senang nanti. Biarlah kita selesaikan hutang-hutang kita dan tanggungjawab kita terlebih dahulu daripada hidup senang tapi hutang berlambak. Yang mana mampu ku bayar, aku bayarkan terlebih dahulu. Consider please sama aku, aku bukan orang kaya, hanya orang sederhana. Janganlah ambil kesempatan atasku lagi sedang aku sendiri dalam kesempitan. Jika aku senang, percayalah, insyaAllah aku tak lupakan membantu. Sebab aku sudah merasa kesusahan... aku juga mahu orang lain senang setelah aku merasa senang. Harap maklum. Sekian, terima kasih.

XoXo


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers