I Like it!!!

Wednesday, August 17, 2011

☽ Kerna Ku Tak Pandai Menipu, Boss ☾

Salam Ramadhan semua. Moga kalian semua dalam keadaan sihat dan baik-baik saja dan jangan seperti saya tak sedar diri lagi sudah pucat muka. Pucat? Yakah? Sehinggalah banyak pengesahan dari kengkawan, bos dan doktor baru aku sedar. Nak tau kisahku today? Teruskan membaca.

Today aku pergi HKL, temujanji dengan doktor pagi-pagi lagi. Agak penat jugak menunggu giliran sampai aku boley terlelap di kerusi menunggu. Urghh. Setelah giliranku sampai untuk bertemu doktor, aku masuk dan mendengar segala penjelasan doktor. Dipendekkan cerita, aku telah diberhentikan pengambilan ubat-ubat rawatan kerana telah diikhtiar sembuh dari Diarrhea atau lebih kurang arr, sembelit. Hehe... Then, what happen? Doktor tengok aku. Hurmm. "Jelir Lidah!". Aku jelir dan doktor tiba-tiba suruh aku pergi tengok sendiri kat cermin. Aku tersenyum blur. Kenapa? Doktor bengang sama aku. Aku ni nampak sangat kurang minum air. Orang masalah sembelit macam aku lebih bahaya menghadapi risiko kurang minum air tambahan lagi berpuasa. Hurmmm... Apapun, apa yang dinasihatkan doktor tuu, ternyata benar. Aku sudah semakin jarang minum air banyak rupanya lately. InsyaAllah doktor, aku usahakan ubah semula sikapku yang terlupa minum air banyak. Dulu aku tak macam tu doktor :(

Soal aku tidak pandai menipu Boss dan sesiapa ialah, reaksi sakit ku yang tidak boleh aku sembunyikan walaupun aku berusaha ceriakan wajah. Hurmmm... aku terlalu jujur. Maafkan saya sekiranya menyebabkan persekitaran tidak selesa jika saya tak dapat menyembunyikan wajah sakit. Kenapa ni Dee? Sebenarnya, saya pun tak tahu saya sakit. Tak cukup rehat. Lately, tekanan kerja saya banyak tak siapa tahu mungkin kerna saya tak cerita pun. Cerita pun siapa yang diluar faham bidang kerja saya? Tadi small bos aku cakap "DeeDee kalau sakit, wajah dia akan nampak. Memang tak boley disembunyikan." Datang pula Marshill my best officemate and friend bersetuju, "DeeDee tak pandai menipu bila sakit, dia jujur". Dan di sokong lagi officemate lain, aku hanya mampu tersenyum cuba menyembunyikan rasa malu pada diri sendiri. Ya, saya akui, saya sakit tak boley sembunyikan, tapi, tadi, kalau korang tak cakap yang wajahku hari ni pucat, bibir pucat, aku pun tak tahu. Serius aku tak sedar aku sakit rupanya... Oh, ya Allah... aku tak larat ya Allah melakukan semua kerja. :'(

Hakiki kerjaku selain daripada hanya duduk menghadap computer dan menginput, aku juga mempunyai tanggungjawab kerja yang melibatkan fizikal dengan mengangkat bahan yang aku input dengan memproses perbaiki bahan dari segi sekiranya mengalami putus, disambungkan dan penjagaan serta lain-lain lagi yang belum bersedia untuk aku sharekan. Dipendekkan cerita, bidang kerjaku, hanya aku saja yang buat dalam unitku. Ingin meminta bantuan dari staff lain, namun mereka juga ada tugas masing-masing tetapi tidak salahnya membantu kerana ada yang mempunyai masa terbiar. Namun, mentaliti manusia yang sedia ada menyangka, sekali disuruh, forever la mereka akan disuruh. No, not me buat kat orang macam tu, tapi selalunya orang buat kat me adala! Sabar saja la aku...

Bahan yang aku jaga selain daripada filem, dan sumber media lain, kertas-kertas persidangan dan kertas kerja juga aku terlibat. Dipendekkan cerita, kebanyakan kami di bahagian saya mempunyai banyak unit, dan setiap unit mempunyai kemahiran masing-masing dan hampir semua kemahiran yang diperlukan masing-masing juga mesti tahu walaupun tiada pengkhususan untuk bidang tersebut. Apapun, bagiku, bukan masalah kemahiran soalnya di sini yang aku bengangkan. Aku bengang apabila bekerja, segala-galanya mesti disiapkan pantas padahal yang membuat kerja dengan bertungkus-lumus tu aku sorang saja yang merasa. Kalau la dapat di duplicate diri ku ini macam Goku dalam Dragon Ball or Monkey Magic, menjadi banyak aku, memang aku tak kisah! Don't Push Me! Aku bukan Superman yang boleh menyiapkan semuanya dalam masa yang singkat!

Terus-terang saya katakan, saya tak mampu buat semuanya dalam masa yang singkat tanpa bantuan. Ingin meminta bantuan pun, unit pun cukup-cukup makan saja orangnya. Maksudnya, terhad. Masaku terhad. Alatanku terhad. Dan ada lagi lah yang terhad. Dalam sibuk-sibuk terhad masaku itu juga lah kekadang diganggu dan aku hanya mampu senyum saja walaupun geram. Tau ka! Apa masalah ku ni? Aku ni tak sampai hati mo cakap depan muka sesiapa yang ganggu tu cakap kamu ganggu aku masa buat kerja! Sebab aku tahu, suatu masa kelak kalau aku mo mintak bantuan dengan korang, korang balas balik kat aku. Pengungkit! Suka sangat berkira kamu tuu. Jangan lar berkira sangat sama aku ni! Hurm... kita buat kerja bukan untuk pujian, kita buat untuk Negara! Apapun, sebaliknya, ini hanya segelintir. DeeDee ucapkan Terima Kasih banyak sangat banyak yang ganggu untuk memahami dan beredar pergi selepas tu untuk tidak ganggu lagi. Yang itu DeeDee sangat respek! At least, show some care. Some just come to me, understand or making tak paham saja, lepas tu lontar kerja lagi sama aku time ku tengah sibuk! O M G!

Aku marah ka? Tak! Fikiranku bercelaru tau ka? :'( Sedey sebenarnya diperlakukan semacam ini. Di kala senang korang dekat sama aku, yang time aku susah macam ni, korang bebankan pula lagi. Bukan aku saja boleh buat apa yang kamu minta tolong tu, ada yang berbakat tapi menyembunyikan bakat masing-masing dalam soal kerja, sungguh kedekut ilmu kamu yang menyembunyikan bakat kamu. Bila kita berilmu, bila kita share, saya terangkan pada kamu, tidak sama sekali bertujuan untuk kita nak menunjuk-nunjuk serta riak dan takbur! Biar kita share, dan jangan pedulikan apa yang orang lain mo kata. Tak baik simpan ilmu Allah yang luas tu tidak kita sharekan bersama tau! Bawa sampai mati tak guna. Hanya amalan kita saja yang di nilai. Janganlah buat saya saja yang kena buat semua. Sedih tau. Saya tak marah korang sebab saya bodoh sayang korang semua macam adik-beradik di tempat kerja :(

Sebenarnya pun, aku tak kisah kalau kamu ganggu aku time buat kerja sekurang-kurangnya aku tak berseorangan buat kerja dalam bilik khas tu. Tapi, kalau sekadar ganggu aku buat kerja lepas tu membebankan aku dengan kerja yang orang lain boleh buat jugak tapi mesti aku jugak yang buat, kompom aku jadi Incredible Hulk lepas tu. Hurmmm... Itulah aku cakap, kalau orang tak tegur yang aku ni pucat lesi tadi, aku tak tau pun rupa-rupanya aku sendiri tak terurus. Aku pun tak minta keadaan ku macam ni. Apapun, thanks yang tegur condition aku. Serius, aku pun tak nak diriku sakit disebabkan tekanan kerja. Aku juga mahu sihat seperti Superman. Mantap tapi tidak bermakna aku boley buat kerja setanding Superman kerna aku membuat kerja berdasarkan kualiti bukannya kuantiti. Please, respek yang lain, anda juga akan dapat respek yang sama.

Oh ya, hari ni aku dan John terkandas dalam hujan lebat semasa hendak membeli makanan di Bazaar Ramadhan Kampung Baru. Dalam terkandas tu, aku memutuskan untuk makan saja di restoran berhampiran. Selesai saja makan tu, hujan pun dah berhenti. Aku mengajak John pergi stol berdekatan untuk membeli buah-buahan kerana aku tahu stol kecil berdekatan tu sangat-sangat murah ya buah-buahannya. Aku beli makanan serat seperti yang dipesan doktor. Buah Pisang dan Buah Betik. Tadi doktor pesan, malam sebelum DeeDee tidur, DeeDee amalkan makan sehiris betik or pisang sebelum tidur. Number 1 best is Betik, then number 2 best is Pisang. Aku bantai beli kedua-duanya sebab murah and demi kesihatanku supaya aku tak lah Pucat Lesi lagi :P Haha... Serius, aku mo sentiasa kelihatan mantap juga! Weeee~

Ok lah... until now ya... At least, ini update terkini ku for today. Oh ya, masa ambil giliran number di HKL tadi, setelah aku melihatkan tarikh pada number giliranku, aku benar-benar tergamam. Genap sudah 2 tahun aku di Opisku. Tarikh sebenar aku tiba KL 15 Ogos 2009. Melapor bertugas pada 17 Ogos 2009. Tak silap, 3 hari before Ramadhan. That's why, each time Ramadhan in Kuala Lumpur, I still remember Who Am I.
Salam Dendang Perantau dari DeeDee buat kalian semua pembacaku.
:)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers