I Like it!!!

Saturday, March 31, 2012

“Life is what happens to you while you're busy making other plans.”

Earth Hour 2012. Biasanya berlaku antara pukul 8:30 p. m. hingga ke pukul 9:30 p. m. di setiap tahun seperti hari ini. DeeDee tak teringat pun hari ni Earth Hour. Kepada yang telah menyambut tadi, tahniah! Anda telah menyelamatkan bumi :) Kononnya lah ... Have fun anyway! Enjoy yourself ;)

Untuk sekian lamanya lebih kurang sebulan lebih sudah, DeeDee tak menaip dalam Blog sampaikan hari ni hari terakhir dalam bulan Mac. Apa yang terjadi DeeDee? Huhu ... sibuk sangatkah aku atau telah hilang seleraku untuk menaip? Baiklah. Hari ni start semula ya. Erm, terkini tentangku, semalam. Ya, semalam. Selesai saja urusan bank dan makan di Central Market selepas urusan kerja, aku dan John melanjutkan perjalanan ke SoGo KL untuk mencari pakaian. Cari punya cari, tiada pakaian yang sesuai dengan saiz badanku kini. Kalau ada pun saiz, tidak sesuai dengan citarasaku. Ada yang harga mahal. Last-last, hilang seleraku beli bila aku menyentuh salah satu pakaian yang aku berkenan di hati dan tiba-tiba salah seorang promoter tu betul-betul menyinggung perasaanku. "Baju tu semua saiznya di situ saja, saiz untuk dia takda (dia mengajuk ke arahku bila berkata pada John)." Aigooo, kecik ati aku dah takdek baju untuk aku ;( Aku dah gemuk sekarang ... Haishhh ...

Hari ni DeeDee telah pergi ke Gemas, Negeri Sembilan menghadiri Majlis Persandingan salah seorang rakan sepejabat DeeDee. Tak alang-alang kami sepejabat datang, 1 Bas opis datang menghadiri Majlis Persandingan Raja dan Permaisuri Sehari ... Gembira melihat mereka hari ni ... Syukur kami semua selamat sampai walaupun jauh tapi lebih baik dari kesibukan kota Kuala Lumpur ...

Melihatkan majlis persandingan yang telah banyak ku hadiri di Peninsular Malaysia ini buat hatiku terdetik untuk mencari pasangan hidup pula. Usiaku bakal mencecah 25 tahun pada tahun ini. InsyaAllah, aku akan berusaha mencari dan bila sampai waktunya, tunggulah saja Walimatul-Urus daripadaku beserta tarikhnya, InsyaAllah :) Bila aku sudah menutup zaman bujangku, maka terbukalah pula zaman berpasanganku dan tanggungjawabku bakal berubah sepenuhnya. Kita hanya mampu merancang, Tuhan menentukan. Andai cinta jarak jauh sekalipun, lautan bukanlah jadi pemisah, meskipun jauh, di era sekarang ini dunia seperti dilipat, sudah menjadi sangat dekat, boleh menelefon, boleh mengirim sms atau emel. Namun, jodoh tetap ada kerana setiap manusia diciptakan berpasangan. Bezanya jodoh itu kita tidak tahu jauh dekatnya dengan kita. Bila sudah tertulis di Lauhul Mahfudz, maka Allah lagi Maha Mengetahui :)

Lately aku banyak mengisi masaku dengan membaca novel karya-karya penulis kegemaranku. Salah satu buku yang ku baca kini, Bumi Cinta oleh Habiburrahman El Shirazy. Novel-novel karyanya banyak memberikan aku inspirasi selama ini. Novel-novelnya berbentuk pembangun jiwa tidak kira remaja mahupun dewasa. Hari ni sepanjang aku di dalam bas menuju ke Majlis Persandingan pun terus-menerus membaca novelnya. Antara novelnya yang sudahku baca sebelum ini, Nyanyian Cinta, Dalam Mihrab Cinta, Di atas Sajadah Cinta dan juga Pudarnya Pesona Cleopatra. Banyak lagi novel-novelnya still in progress aku mahu baca ;)

Lately, about 2 minggu lepas rasanya, aku, Jannah(rakan dari sekolah Merbau) dan juga adik-adik angkatku, kami pergi ke Putrajaya menyaksikan sendiri Belon Udara Panas. Sangat menyeronokkan ya. Akan ku titipkan kenangan berwarna-warni ini dalam ingatanku selamanya. Indah :)

Gadget. Aku sentiasa mengikuti perkembangan gadget namun tak semestinya aku kena membeli kesemua gadget di pasaran. Setelah aku ketahui tentang gadget, harusku share sama-sama kawanku pengetahuan samada secara langsung mahupun tidak langsung melalui pertanyaan atau perbualan. Even aku tak sangka, Big Boss aku pun peminat gadget sekaligus sesekali aku dan Big Boss begitu asyik menceritakan perkembangan terkini gadget. Tambahan lagi, John sahabat pejabatku suka membeli gadget membuatkan aku tidak terlalu demand untuk membeli juga kerana gadget yang aku berkenan pasti berdekatan denganku melainkan gadget yang benar-benar impianku, aku sanggup membelinya ikut kemampuanku dan usahaku ;)

Kamera. Aku sudah mempunyai target kamera DSLR di dalam hatiku beserta dengan model kamera DSLR yang aku inginkan. Namun, aku tidak mengambil sepenuhnya DSLR seperti yang diburu para pengguna DSLR seperti NIKON dan CANON. Aku berkenan pada model kamera DSLR yang compact. Maksudku, model kamera digital compact, tetapi kualitinya terdapat pada DSLR. InsyaAllah, sampai masanya nanti akan ku miliki jua. Aku tidak lari dari meminati bidang fotografi walaupun aku tidak memiliki kamera secanggih DSLR. Soon or later, InsyaAllah.

Setelah 2 tahun dan 7 bulan aku berada di Kuala Lumpur, kini segalanya tampak kian berubah sedikit demi sedikit tentangku dari pelbagai aspek yang aku sendiri sedari. Untuk 3 tahun lagi?

Tidak lama lagi aku akan pulang ke Sarawak. Tiket sudah di beli. Oh, pejam celik mata, sungguh tidak menduga masanya akan sampai. Begitulah dunia ini, waktu adalah sesuatu yang kita tidak nampak tapi kita meyakini adanya waktu. Subhannallah ... Lama sudah rasanya tidak terbang ke langit ... Hehehe ... Apalah rupanya sudah wajah kedua-dua orang tuaku? Setiap kali aku pulang dan terlihatkan raut wajah mereka yang gembira melihat kedatanganku, buat hatiku sebak sebenarnya jauh di sudut hatiku.

Bagaimanapun, cukuplah setakat ini untuk bulan March punya entri ;) Simple saja ... Jumpa lagi. InsyaAllah :)





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.


Followers